Meer genieten

“Heb jij nog goede voornemens voor dit jaar?”
“Jazeker! Of eigenlijk die had ik. Want dat voornemen is al uitgekomen.”
“Wat was dat voornemen?”
“Om meer te genieten van het leven. En dat doe ik volop!
In de nieuwe auto die ik gekocht heb.”
Dit is bijna letterlijk de tekst van een gesprek in een radioreclame voor een bekend automerk.
Ook genieten is kennelijk een materiële bezigheid.

Hoe anders heb ik dat begrepen van o.a. mijn yoga- en meditatielessen. Daar spraken we over genieten als een innerlijke bezigheid.
Is de kick van rijden in een goede auto dat niet dan? Of de sensatie van de achtbaan? Oh zeker, het is fun!
Maar het is plezier dat je beleeft dankzij bezit, aan zaken die geld kosten, het heeft van alles te maken met commercie, om het over de belasting voor het milieu maar even niet te hebben. Ja en? denkt u misschien. Is die Marja zo’n milieufreak? Roomser dan de paus?
In december zag ik een tamelijk trending filmpje waarop twee amper lopende peutertjes samen het grootste plezier beleefden aan het spelen met een elastiekje; ze waren heel druk met onderzoeken wat ze er allemaal mee konden doen, zoals over een deurknop heen doen en hadden dikke pret. Het filmpje werd verspreid met de tekst: Bekijk eerst dit filmpje voor je dure kerstcadeau’s gaat kopen.
In derde wereldlanden hebben veel kinderen geen speelgoed, maar toch vermaken ze zich op straat met blikjes en ander zelfgemaakt speelgoed.
Is dat dure plastic speelgoed met batterijen echt educatiever dan een blokkendoos?
Wat ik leerde van o.a. mijn yoga en meditatiedocenten was een leven in eenvoud. Door eenvoudig te leven doe ik aan consuminderen. Ik koop slechts heel af en toe iets anders dan eerste levensbehoeften. Toch is mijn grootste probleem in mijn huis een teveel aan spullen, staan er diverse uitdagingen in mijn planning t.a.v. plekken in mijn huis, ja een hele kamer zelfs, die ik uit wil ruimen. Dat gaat langzaam bij mij, want wat ik niet meer gebruik gaat naar andere mensen die er nog wat aan hebben. Ik breng ze naar weggeeftafels en -winkels en grotere artikelen bied ik aan op gratis op te halen sites of soms voor geld op Marktplaats.
Daar beleef ik best wel een beetje plezier aan. Maar het is moeilijk kiezen waar ik het meeste plezier aan beleef: aan het weggeven of aan het feit dat ik weer met minder spullen toekan in mijn leven.

In eenvoud leven betekent dat je kunt genieten van de kleine dingen des levens. Van een glimlach, van blij zijn met iets dat je geleerd hebt, vrij zijn van zaken als jaloezie, hebzucht, kick zoeken. Tevreden zijn met dat wat je hebt, met wat is, in de zekerheid dat het universum zal voorzien in alles wat je nodig hebt.
Heb je die auto nodig? Misschien wel.
Krijg je een kick van die mooie dure auto? Geniet je ervan om in te rijden? Niks mis mee. Maar ga het alsjeblieft niet verwarren met genieten van het leven. Dat lekker autorijden je het gevoel geeft dat je leeft kan ik me ook voorstellen. Maar leven is meer dan hedonistisch genieten. Leven is meer dan (het nastreven van) genot.

Ik mag hopen dat die man uit de autoreclame toch respect heeft voor al wat leeft en een elektrische auto heeft gekocht, of op zijn minst een hybride…

Geef een reactie

