Liefdesbatterij

Mijn dochter noemde haar baby vaak een liefdesbatterij. Het was een prachtige, blije baby die er genoeg aan had om bij je te zijn en zodra je naar haar keek, je haar stralende lach schonk. Als ze je nog niet kende kon dat even duren, maar uiteindelijk kreeg iedereen die lief voor haar was haar volle lach. En waarom zou je niet lief zijn voor zo’n prachtig klein wezentje…
Ook de nu twee maanden jonge eerste kleinzoon van mijn broer is zo’n stralend kind. “Babietjes zijn heerlijk he,” verzuchtte mijn broer gelukkig bij een foto in de groepsapp van onze kleinkinderen. De foto toont een slapende baby met een grote glimlach op zijn gezicht.
Alle jonge levende wezens hebben een hoog knuffelgehalte. Ze zijn ook nog zo puur, zo alleen nog liefde. Nooit vergeet ik hoe ik voor het eerst een pup uitzocht. De puppies waren pas 8 dagen oud en hielden hun oogjes nog dicht. Er was nog helemaal geen sprake van al een keuze kunnen of hoeven maken, maar telkens als ik in de werpbak ging kijken bij moeder en kroost, ging hetzelfde hondje apart liggen. Uiteindelijk besloot ik dat ik die even vast wilde houden. Ik kreeg hem op mijn schoot; een klein crèmekleurig wolbaaltje, nauwelijks groter dan mijn hand. Uit dat kleine lijfje stroomde liefde mijn hele lijf in. Dat hondje was ook een liefdesbatterij.
Mijn dochter is stevig van plan haar dochtertje tot een heel en gelukkig en liefdevol mens te laten opgroeien. En ze doet het goed!
Ik herken dat plan van toen zij mijn baby was.
De meeste jonge ouders hebben prachtige wensen en goede voornemens voor hun kinderen.
Toch kan geen enkele ouder voorkomen dat hun kind nare ervaringen te verwerken krijgt, tot aan trauma’s toe. Trauma’s die patronen in hun persoonlijkheid veroorzaken die niet zelden hun hele verdere leven een rol spelen.
De oorzaak is niet alleen ‘de buitenwereld’.
Juist als ouder maak je fouten die keihard binnen kunnen komen bij je kind. Fouten waar je je op dat moment meestal niet van bewust bent.
Omdat je als ouder ook een kind was dat nare ervaringen opdeed die je vormde, patronen veroorzaakte.

Van mijn goede voornemens hoe ik mijn dochter zou opvoeden is veel terecht gekomen, maar de schade die mijn toen nog onbewuste patronen bij haar veroorzaakt hebben heeft daar veel van doorkruist en zal vermoedelijk ook weer repercussies hebben op haar dochter.
Zo zijn we al zolang de mensheid bestaat bezig.
De perfecte ouder bestaat niet, een kind geen psychische schade toebrengen is een illusie.
Ook niet in de betrekkelijke luxe van leven in een land dat een al meer dan 70 jaar lange periode van vrede beleeft.
Als ik stilsta bij al die kinderen die opgroeien in gebieden waar oorlog heerst, en alle psychische schade die dat toebrengt, vraag ik me af hoe het ooit goed moet komen met de mensheid.
De oorzaak van de dualiteit in de wereld ligt er duimendik bovenop.

Ik zie maar éen uitweg: blijven focussen op wat mooi en goed is. En hopen. En je best doen.
Mijn kleindochtertje werd 1 april een jaar en is nu een prachtige blije dreumes die in hoog tempo door het huis kruipt en is dus ook in hoog tempo aan het leren hoe ingewikkeld de wereld in elkaar steekt. Is ze net heel trots dat ze onder stoelen en tafel is doorgekropen, gaat ze onder zo’n stoel blij rechtop zitten…
We zeggen dan niet dat ze een domoor is. We begrijpen, leggen uit, pakken op en troosten.
Laten we het zo lang mogelijk liefdevol en veilig houden in haar leven.
En in het leven van iedereen.
We worstelen allemaal met dualiteit. In liefdevol voor elkaar zijn heffen we dat op. Al is het soms maar voor even…

Geef een reactie

