Onbewust

We doen de hele dag dingen zonder dat we daar bewust mee bezig zijn. We krabben eens hier of daar, strijken een haar uit ons gezicht, trekken wenkbrauwen op enz. enz. Het kan zelfs dat je allerlei huishoudelijke en verzorgende bezigheden op de automatische piloot doet. Je trekt de buitendeur achter je dicht en vraagt je ineens af of je het gas wel hebt uitgedraaid, of een licht aan- of uitgedaan, of je sleutels wel in je zak gestoken hebt of je portemonnee in je tas gedaan… Meestal heb je het gedaan, maar omdat je het op je routine deed, heb je de handeling niet in je brein opgeslagen.

Hetzelfde kan gebeuren met dingen die je zegt. Een autistische vriend vertelde me een keer hoe hij in zijn jonge jaren allerlei zinnetjes inspoorde, die als een sociaal wenselijke reactie op iets wat iemand deed of zei werden gezien. Zo leerde hij zichzelf aan om met anderen om te kunnen gaan. Je hoeft niet autistisch te zijn om ook dat soort zinnetjes te hebben ingespoord. Als je goed luistert naar peuters hoor je het taalgebruik van hun ouder(s) terug, het insporen begint al vroeg. Zo vroeg dat je het als volwassene bij ingesleten gedrag mag scharen. We hebben onbewust zoveel ingespoord, zoveel van anderen overgenomen, dat je misschien de vraag mag stellen hoe authentiek je eigenlijk bent. Als je dat echt wilt weten, valt er vermoedelijk wel het e.e.a. ‘af te pellen’.

Bij jongeren komt het niet meer veel voor door de contante stroom van foto’s, video’s, live chats enz., maar nog niet zo lang geleden schrok bijna iedereen die zichzelf voor het eerst op bewegend beeld zag een hoedje. Ben ik dat? Kijk ik echt zo? Praat ik echt zo? Wat zit ik vaak aan mijn haar! Feedback op je uiterlijk gedrag kan nuttig zijn. Maar wat weet je over je innerlijk gedrag; je gedachten. Hoe bewust ben je van wat je denkt en daardoor zegt en doet?

Bij een bezoek aan mijn eerste yoga- en meditatiedocent observeerde ze onder de lunch dat ik bij het ademen steeds mijn neusvleugels extreem uitzette. Dat zei ze niet meteen, ze begon met te vragen of ik problemen met mijn maag had. Ja dat klopte, ik had niet zo lang daarvoor een kapotte maagsluiting opgelopen. Ze wist niet of het begonnen was met die neusvleugeltjes of de maagsluiting, maar in ieder geval raadde ze aan dat ik dat onbewuste gedrag met die neusvleugeltjes bewust ging uitsporen. Dan zou ik ook minder last van mijn maag hebben. En zo geschiedde 😉 . Met enige moeite, dat wel.

Het kan dus zin hebben je bewust te worden van je geautomatiseerde handelingen. Door meditatie en mindfulness kun je dat eenvoudig doen. Je kunt simpelweg beginnen met bewust ademhalen*). Doe je dat, dan ga je je ook langzaam maar zeker bewust worden van wat je van binnen bezig houdt. Als je daar toch mee bezig bent, probeer dan eens deze tip van de grondlegger van mindfulness (achtzaamheid), de Vietnamese zenmonnik Thich Nhat Han: “Take a deep breath and give yourself a smile”. 🙂

.

.

*) Oefening: ga ontspannen zitten met rechte rug (kruin in rechte lijn boven je stuitje) en ga je ademhaling tellen: tel tot 10 na elke inademing. Doe dat een poosje, draai het om, tel na elke uitademing. Raak je de tel kwijt begin je gewoon opnieuw. Besluit door een poosje bewust adem te halen (concentreer je op je ademhaling) zonder te tellen. Laat je gedachten gewoon komen en gaan zonder er aandacht aan te schenken. Als je dit geregeld oefent zul je op den duur ook merken dat je veel onbewuste gedachten hebt, die je gedrag beïnvloeden ;-))

.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s