Online kopen

Mijn buurvrouw kwam vanmorgen naar buiten nadat ze me voorbij had zien lopen. Ze had een pakketje voor me. Kennelijk een pakje zonder track & trace code. Donderdag had ik de afzender van het pakje aan de telefoon en daarbij had de aardige medewerkster van de klantenservice verteld dat ze het die dag nog ging versturen. Dat klopt dus met de bezorging, die afgelopen zaterdag al bleek te zijn geweest. We zijn zo gewend aan track & trace dat we in zo’n geval als dit kennelijk vergeten dat we elkaar even op de hoogte moeten brengen. Maar er zijn dus nog bedrijven die niet meedoen aan track & trace, is ook goedkoper verzenden. 😉

Afgelopen week leek het of de duvel met mijn online bestellingen had gespeeld. Ik moest de bank bellen omdat een terugboeking bij hen bleef hangen volgens de bank van de terugboeker. ING bleek te druk om de telefoon aan te nemen en via de chatbot kreeg ik drie verschillende ‘medewerkers’ aan de lijn.  Zelfs push notificaties aangezet om te zorgen dat ik niet steeds bij mijn telefoon hoefde te blijven. Na meer dan anderhalf uur gaf ik het op. Maar het had gewerkt kennelijk: de volgende dag stond het bedrag op mijn rekening.

Een drogisterijketen had een product niet meegeleverd. Na anderhalve week wachten op een nazending maar eens gebeld. Na een fikse poos in de wachtrij trof ik een adequate klantencontact medewerkster. Die wist na enig zoeken te melden dat het bij het inpakken verkeerd was gegaan en dat nazending dan niet plaatsvond. Of ik het product aub in de winkel wilde gaan kopen, dan zou het bedrag van het product aan me worden teruggestort. Daar kreeg ik al terwijl we aan de lijn waren een email bevestiging van. Jammer genoeg was het product in de week dat ik het online besteld had, 1+1 gratis, in de Etos winkel kwam ik voor 2 producen ondanks een nieuwe aanbieding bijna 2 euro duurder uit.

Drie weken geleden had ik twee paar schoenen online besteld. De wandelsandalen werden 3 dagen later bezorgd, maar de sneakers bleken tijdelijk uitverkocht. Tijdelijk werd permanent zag ik vorige week aan een mail en inmiddels wacht ik op de terugstorting door Otto van bijna dertig euro.

Begin mei bestelde ik iets bij een partner van bol.com. Die bestelling kwam maar niet. Na een telefoontje naar bol stuurde de partner het pakketje opnieuw, 16 mei arriveerde het tijdens mijn vakantie.  Niet lang daarna  begon PostNL mij om portokosten te vragen. Of ik even E 7,07 wilde betalen, want ze konden de afzender niet achterhalen. Ik had geen zin (en tijd) om weer bol te bellen en was zo stom om het bedrag aan postzegels na alweer een ‘herinnering’ van PostNL bij te plakken. Tot ik gisteren de verpakking tegenkwam en me realiseerde dat er een frankeercode met de hand was opgeschreven. Ik heb er een foto van gemaakt en eveneens van de betalingsherinnering van PostNL en via mijn bestellingenoverzicht bij bol het artikel achterhaald. Met de chatbot van bol ‘gesproken’ die me kon melden wie de afzender was en daar uiteindelijk contact mee opgenomen. Ook alweer digitaal. Kon daar maar 1 foto meesturen, gekozen voor de betalingsherinnering van PostNL.

Vandaag kreeg ik antwoord van de partner. Ze gaan klagen bij PostNL en of ik dat ook nog even zelf wil proberen. In de wacht dus maar weer nadat ik via de chatbot mijn gegevens heb ingegeven om het telefoneren te bespoedigen.  Na 36:46 krijg ik een aardige Vlaams sprekende medewerker aan de lijn. Ik krijg de 7,07 overgemaakt. Binnen twee weken, verzekert hij. En ik krijg het advies om als ik weer zo’n kaartje krijg een foto van de handgeschreven code te maken en die aan PostNL te laten zien na het inscannen van mijn betaalcode op het kaartje. Moet je allemaal maar weten en… kunnen vinden. 😉 En de verpakking hebben bewaard.

In de tussentijd deze hele blog geschreven.

En hehe, zojuist antwoord van de Duitse, zich Nederlands voordoende leverancier van mijn bestelling van 27 juni. Wordt vandaag verzonden, was kennelijk ook iets mis mee.

Is online kopen nou echt zoveel makkelijker???  Omdat ik momenteel slecht ter been ben, leek het weer een oplossing, maar ik kijk uit naar gewoon weer naar de buurtwinkel lopen of op mijn fietsje stappen. Kun je ook veel beter kleuren uitkiezen, even passen, producten vergelijken enz.  En het is minder tijdrovend, want er gaat veel minder mis. Volgens mij is het ook duurzamer: minder karton en verpakkingsplastics, minder autoverkeer van bezorgers, minder retourzendingen waarvan een groot deel bij het afval blijkt te belanden enz.

Zie ik alleen mijn buren wellicht minder 😉

Plaats een reactie