Aan jezelf werken

Veel van mijn vrienden hebben net als ik te maken gehad met jeugdtrauma’s. Het schijnt dat je aantrekt wat je zelf bent 😉
Onze gesprekken gaan bijna nooit over koetjes en kalfjes en we vonden en vinden het heel gewoon om met elkaar allerlei levenslessen te bespreken. Die gesprekken gaan diep en zorgen vaak voor nieuwe inzichten.
Ik heb steeds meer vrienden die geen grote trauma’s hebben meegemaakt in hun jeugd. Ook met hen voer ik meestal diepe gesprekken. Ook over levenslessen, want je blijft aantrekken wie je zelf bent, ‘opposites attract’ is meer voor je liefdesleven 🙂

Ook al heb je je trauma’s verwerkt,  het blijft altijd zinnig om aan jezelf te werken, al is het maar dat je dagelijks tijd voor je zelf nodig hebt om de dingen van de dag te ‘processen’ zoals dat tegenwoordig heet. Oftewel een plekje geven, laten resoneren in je zelf. Je eigen gedrag onder ogen zien, de feedback van anderen daarop laten ‘landen’. Zo groei je, word je wijzer en bereik je vroeg of laat wezenlijke vrijheid en vrede in jezelf.

Het is ook goed voor je gezondheid. Lichaam en geest zijn één en je vatbaarheid voor ziektes en kwalen, ja zelfs slijtage, is verbonden met je levenshouding, je diepste gedachten en in je cellen opgeslagen informatie. Je gemoedstoestand heeft bijvoorbeeld invloed op je immuunsysteem.  Een duidelijk voorbeeld daarvan maakte ik mee met wijlen mijn vader. Vanwege slijtage werd zijn knie vervangen. Na de operatie lag hij als een prins vanaf zijn ziekenhuisbed te genieten van de wereldkampioenschappen voetbal op tv. Hij was in die tijd mantelzorger van mijn moeder die vanwege zijn ziekenhuisopname elders verzorgd werd en hij genoot van zijn ‘vakantie’. Een paar jaar later was zijn andere knie aan de beurt. Na die operatie had hij te maken met de ene complicatie na de andere. Geen wonder: hij zat nog in de rauwe fase van de rouw om mijn inmiddels overleden moeder.

Wie vrijkomt van oude trauma’s wordt een wezenlijk vrij mens. Wezenlijke vrijheid is niet alleen belangrijk voor je zelf. We zijn allemaal met elkaar verbonden, al onze gedachten samen vormen ons collectief bewustzijn. Hoe meer mensen wezenlijk vrij zijn, hoe helderder ons collectieve bewustzijn wordt.

Op 18 december 2019 had ik een heel bijzondere ervaring:

Ik zat op mijn hometrainer toen ineens al mijn voormoeders in een rij achter me kwamen staan. Hun energie doorstroomde mijn hele lijf. Ze hadden een boodschap voor me: in die afstammingslijn van vrouwen was ik de eerste die wezenlijk vrij was geworden.  Ik kan niet beschrijven hoe die ervaring voelde, hooguit dat het een van de mooiste spirituele ervaringen uit mijn leven was.

Vanaf die dag is mijn leven voorgoed wezenlijk veranderd, of beter: hoe ik in het leven sta. Ik leef in vertrouwen. In mezelf, in het universum en… in het besef dat er maar éen werkelijkheid is, die van NU.

Ik gun het iedereen om in zulk vertrouwen en Liefde voor al dat is door het leven te gaan.

Het is de moeite van het werken aan jezelf meer dan waard 😉

Plaats een reactie